Gå videre til hovedindholdet

Anmeldelse: Mom and Dad (2017)


Selma Blair og Nicolas Cage som det morderiske forældrepar
Jeg var så heldig at se Crank-instruktøren Brian Taylors nye gyserkomedie Mom and Dad på det store lærred her i foråret. Det var afslutningsfilmen på genrefilmfestivalen Blodig Weekend, som hver år finder sted i Cinemateket. Det er altid bedst at se film i en fyldt biografsal med et oplagt publikum. Det var således en vidunderlig uforpligtende afslutning på en (u)hyggelig weekend! Nu er det så blevet tid til et gensyn, denne gang på den nordiske blu-ray-udgivelse fra Universal. Præmissen for filmen er ligetil: Umiddelbart efter en skøn 70'er-agtig introsekvens begynder forældrene i en amerikansk forstad – af uforklarlige årsager – at slå deres afkom ihjel! Dette gælder også for familien Ryan, hvor mor og far, spillet henholdsvis af Selma Blair og Nicolas Cage, sætter jagten ind på deres to børn.

Selma Blair er mindst lige så sindssyg som Nicolas Cage i Mom and Dad
Okay… Jeg kan ligeså godt indrømme det: Jeg er KÆMPE fan af Nicolas Cage. Jeg blev for alvor rigtig forelsket i ham, da jeg i mine teenageår, en sen nattetime, så Spike Jonzes mesterværk Adaptation. (2002) på TV2 Film. Fra dét øjeblik af har jeg elsket den mand, alt hvad han laver og alt han står for. I Mom and Dad har Cage skruet sig selv op på 11, og det er altid en fornøjelse at være i hans selskab. Når det så er sagt, så må vi ikke glemme Selma Blair. Hun er mindst lige så vanvittig som Cage. Hun er perfekt castet som moderen, som nærmer sig overgangsalderen og går glip af alle de fede jobs til fordel for yngre kvinder. Man kan ikke andet end at drage paralleller til Blairs egen karriere. Der er langt mellem de store roller på hendes CV, hvilket er virkelig en skam. Om det er et personligt valgt, ved jeg naturligvis ikke, men hun er virkelig god i rollen som den morderiske mor. 

Mom and Dad er fyldt med sjove replikudvekslinger og det hele fungerer nærmest som én lang vittighed med en eminent punchline til slut. Forældrenes jagt på de kære børn igennem huset er en fryd at følge, og Mom and Dad kan glimrende beskrives som en Tom og Jerry-tegnefilm på syre. Men selvom dette er tilfældet, så rummer filmen – tro det eller lad være – også nogle fine iagttagelser om midtvejskriser, ægteskab og forholdet mellem barn og forældre.

Filmen er, som nævnt, skrevet og instrueret af vildbassen Brian Taylor, som tidligere har instrueret Nicolas Cage i Ghost Rider: Spirit of Vengeance (2011). Taylor har aldrig været bange for at fylde sine film med bare bryster, stoffer og skældsord. Taylors varemærke er den pulserende actionfilm med højt tempo og hurtig klipning. Mom and Dad er ingen undtagelse. Taylors film kategoriseres af film- og medieforsker Matthias Stork som chaos cinema. Kaostrenden/stilen tog for alvor fart i Hollywood, i det nye årtusinde med den nye bølge af Jason Bourne og James Bond film. Kendetegnet for disse film var de hurtige klip og kamerabevægelser, som gav seeren en fornærmelse af hyperaktivitet og forvirring. Den legendariske filmfotograf Daniel Pearl, som udover at have skudt en lang række musikvideoer, også stod bag kameraet på den originale The Texas Chain Saw Massacre (1974) samt dens hæderlige remake fra 2003, har filmet Mom and Dad. Det er tydeligt at se hans baggrund fra musikvideoerne skinne igennem. Nogle ville mene, at den hurtige klipning passer filmen perfekt, men jeg er åbenbart en gammel sur mand. Jeg har nemlig aldrig rigtig brudt mig om dette filmiske virkemiddel, da jeg mener, at man ofte bliver mere revet ud af fortællingen end inddraget i den. Filmen har også nogle ret spøjse billedkompositioner, hvor billedet nogle gange virker beskåret, selvom det ikke er tilfældet. Filmens syrede elektroniske musik er komponeret af Mr. Bill og fungerer glimrende til de meget urolige billeder.

Filmens plakat
Der findes i min bog tre slags Nicolas Cage-film. 1: Den seriøse Oscar-vindende Cage, som indbefatter film som Leaving Las Vegas (1995), Adaptation. (2002) og Joe (2013), 2: Den solide, men lidt kedelige, blockbuster-Cage og 3: Den fuldstændig vanvittige Cage. Mom and Dad hører til blandt de sidste. Denne film indskriver sig fornemt i perlerækken af Crazy-Cage-klassikere, som udover denne indeholder Vampire's Kiss (1988), Deadfall (1993), Wicker Man (2006) og mange flere. Kort sagt: Film, hvor Nicolas Cage får lov til, at give den fuld gas. Jeg holder meget af alle sider af Cage, og jeg vil forsvarer hver og én af hans skuespillerpræstationer til hver en tid. Jeg benægter ikke at Nicolas Cage har spillet med i RIGTIG mange tarvelige film, men jeg tør godt stå ved, at det ALDRIG har været på grund af Cages' skuespil, at de har været dårlige. Nicolas Cage giver den 110% hver gang, og det elsker jeg ham for! For mig er Nicolas Cage ikke et meme. For mig er Nicolas Cage én af sin generations største skuespillere. Med Mom and Dad er vi, på trods af mit sure opstød omkring klipningen, heldigvis så heldige, at filmen udenom Cage rent faktisk er fabelagtigt underholdende. Mom and Dad har, på grund af dens skøre præmis, gennemførte stil og fandenivoldske skuespilpræstationer, potentiale til at blive en midnatsklassikker. Det er den hvert fald allerede blevet her i Filmkælderen!

På blu-ray skiven finder vi, ud over filmen, også en Q&A med instruktøren og skuespillerne. Den er optaget lige efter filmen blev vist, for første gang på filmfestivalen i Toronto. Den er kun lidt over 10 minutter lang og de fleste kommentarer fra publikum er ikke egentlige spørgsmål, men i stedet rosende ord om filmen og skuespillerne. Lidt tamt, men bestemt et kig værd, om ikke andet, så for at se Nicolas Cage i civil. Den mand er en rockstjerne!
Hvis du har lyst, så er du velkommen til af følge Filmkælderen på facebook. Derudover kan du følge mig (Christian Povlsen) på Twitter. Begge steder vil jeg holde jer opdateret med nye indlæg.

Kommentarer

  1. Get a room! Haha. Fin anmeldelse, Christian. Jeg så jo filmen ved samme forestilling som dig, og ja, jeg var også godt underholdt. Men jeg syntes dog dengang, at den var ret hul i det. "Dengang", fordi jeg faktisk nu synes bedre om den end dengang. Om jeg ligefrem vil købe blu-ray'en er nok tvivlsomt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Havde det på samme måde. Den groede også en del på mig efter visningen og da jeg så genså den hjemme, blev jeg for alvor bekræftet i at det faktisk var en solid film! Der er så mange små fine nuancer, jeg ikke gik med første gang.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Anmeldelse: Death Wish - En Mand Ser Rødt (2018)

I 1974 slap Michael Winner en hævntørstig Charles Bronson løs i New York. Det gjorde han med filmen Death Wish, baseret på en roman af Brian Garfield. Filmen var – trods blandede anmeldelser – en international succes og fastslog Bronson som et amerikansk nationalklenodie. Filmen banede vejen for ikke mindre end fire efterfølgere. Nu er tiden kommet til den uundgåelige genindspilning. Selvtægtsfilm var utrolig populære, da Winners original udkom, og de har med sporadiske mellemrum poppet frem på biograflærredet lige siden. Setuppet i denne opdaterede udgave af Death Wish er nogenlunde det samme som i originalen. Paul Kersey (denne gang spillet af Bruce Willis) lever idyllisk liv med sin kone (Elisabeth Shue) og teenagedatter (Camila Morrone) i Chicago. Det varer dog ikke længe før idyllen brydes. I forbindelse med et indbrud bliver konen brutalt myrdet, og datteren ender i koma (Hun spares dog for at blive voldtaget, som det ellers var tilfældet i originalen). Denne episode fungerer s

Anmeldelse: Violent City (1970)

"The hole city is full of blood and violence. But you only see it when you’re with me.” Denne replik bliver ytret af Bronsons karakter i italienske Sergio Sollimas eurocrime-thriller Violent City, men den kunne egentlig være taget ud af hvilken som helst Charles Bronson-film. For hvor Bronson befinder sig, er der altid vold og ondskab. Det er som en forbandelse for ham.  Som Jacob Lillemose og Karsten Wind Meyhoff så smukt skriver i deres enestående hyldestbog til Charles Bronson, En Engel af Sten fra 2015: ”Verden er befolket med ondsindede personer. Det ved Bronson. De er den del af hans liv. Han har mødt dem og set – og følt – den smerte, de påfører andre.” Filmens italienske plakat I Violent City spiller Bronson ex-lejemorderen Jeff Heston, som på en ferie pludselig bliver opsøgt af gamle kollegaer, som desværre ikke kommet for at hyggesnakke. Mødet ender ud i en af de bedste biljagter i italiensk film. Med sig på ferie har Heston sin nye kæreste Vanessa (spillet af Bronsons

Reportage: Skrækfest 2018

I denne uge blev den allerførste Skrækfest afholdt her i Odense, og nakkehårene er efterhånden begyndt at lægge sig efter seks dage i skrækkens tegn. Selv deltog jeg i et par af arrangementerne. Om onsdagen var der Dario Argento-aften i Borgernes Hus, da den karismatiske italienske journalist Davide Eskelund Rota holdt oplæg om Italienske horrorfilm og psykedeliske horrorsoundtracks. Aftenens film var giallo-klassikeren Deep Red (1975), som blev vist i den komplette udgave på lidt over to timer. Personligt er jeg faktisk mere til den klippede amerikanske export-udgave, som jeg mener fungerer langt bedre. Filmen handler om klaverunderviseren Marcus Dely og journalisten Gianna Brezzi, som efterforsker en række mystisk mord – alle med en uhyggelig vuggevise tilfælles. Filmen er fyldt til randen med blodige mord og vilde close-ups og med musikgruppen Goblin på lydsiden, var der ikke et øje tørt. Davide Eskelund Rota tegner og fortæller. Fredag stod i djævleuddrivelsens tegn, da Nordisk F