Gå videre til hovedindholdet

Anmeldelse: Violent City (1970)

"The hole city is full of blood and violence. But you only see it when you’re with me.”

Denne replik bliver ytret af Bronsons karakter i italienske Sergio Sollimas eurocrime-thriller Violent City, men den kunne egentlig være taget ud af hvilken som helst Charles Bronson-film. For hvor Bronson befinder sig, er der altid vold og ondskab. Det er som en forbandelse for ham.

Som Jacob Lillemose og Karsten Wind Meyhoff så smukt skriver i deres enestående hyldestbog til Charles Bronson, En Engel af Sten fra 2015:

”Verden er befolket med ondsindede personer. Det ved Bronson. De er den del af hans liv. Han har mødt dem og set – og følt – den smerte, de påfører andre.”

Filmens italienske plakat

I Violent City spiller Bronson ex-lejemorderen Jeff Heston, som på en ferie pludselig bliver opsøgt af gamle kollegaer, som desværre ikke kommet for at hyggesnakke. Mødet ender ud i en af de bedste biljagter i italiensk film. Med sig på ferie har Heston sin nye kæreste Vanessa (spillet af Bronsons kone Jill Ireland), men hun har til hans store overraskelse en finger med i spillet. Heston overlever selvfølgelig mødet med lejemorderne og sætter sig nu for at gøre regnskabet op – både med Vanessa, som forrådte ham, og senere mafiabossen Al Weber (Telly Savalas).

Jeg har i mange år beundret Charles Bronson og hans film. Man ved, hvad man får, og de er ALTID underholdende. Violent City (eller Den Brutale By som den hed på dansk) er sågar én af de bedste Bronson-film derude. Den har en gennemført tragisk stemning gennem hele filmen. Dette er både takket være Bronsons altid tilstedeværende melankoli, men også på grund af instruktøren Sergio Sollimas særlige touch.

Selvfølgelig er filmen fyldt med action, men ikke så meget som man måske ville forvente af en Charles Bronson-film. Rent action-mæssigt peaker filmen faktisk allerede i sin åbningssekvens med den føromtalte biljagt, som slutter med den ikoniske skududveksling, hvor Bronson ligger på jorden under en bil og får ram på en af lejemordere ved at skyde ham i benene.

Jeff Hestons "picnic" er ét af filmens højdepunkter

Der, hvor Violent City finder sin sande styrke, er i filmens mesterlige evne til at opbygge spænding hele vejen op til filmens uundgåeligt tragiske slutning. En scene jeg i sær vil fremhæve er scenen, hvor Bronsons karakter overværer et racerløb som en af hans gamle "venner" deltager i. Bronson sætter sig godt tilrette på en bakketop langt derfra med picnickurv og det hele. Men Bronson er ikke kommet for at spise frokost. Han er kommet for at få hævn. Han er kommet for at snigmyrde sin gamle kammerat, som forrådte ham. Picnickurven åbnes og i den gemmer der sig en riffel, kikkert og et bærbart TV. Det lyder måske ikke af meget, men hvis jeg skulle komme med eksempler på suspense på film, så ville jeg vise dette klip fra Violent City.

Filmens musik er leveret af ingen ringere end Ennio Morricone, som virkelig var produktiv op igennem 70’erne. Han levedere ligeledes musikken til Sollimas tre spaghettiwesterns.

Jeg har netop set Mike Malloys omfattende dokumentarfilm Eurocrime! The Italian Cop and Gangster Films that Ruled the '70s (2012). Det var dén, der inspirerede mig til at gense Violent City, som jeg havde set en enkelt gang for mange år siden. Det er ikke en genre, jeg har dyrket i samme grad som eksempelvis spaghettiwesterns, men jeg fik blod på tanden og lyst til at dykke ned i disse vilde og brutale film. Jeg kan derfor næsten garantere, at der i fremtiden kommer mere på bloggen om italienske kriminalfilm!

Til slut vil jeg lige nævne, at Sergio Sollimas søn, Steffano i den grad er gået i sin fars fodspor, med den biografaktuelle Sicario: Day of the Soldado. Filmen har den samme kynisme og magtesløshed som farens Violent City, og den er bestemt værd at tage ind at se.

Filmen så jeg på min gode gamle lavbudget DVD fra On Air Video. Filmen stod flot i dens originale CinemaScope bredformat. Enkelte scener i filmen var med italiensk tale på lydsporet. Det kunne tyde på, at filmen har været klippet ned til dens amerikanske release. Der skal derfor uddeles skulderklap til On Air (Hvor end de befinder sig i dag) for at inkludere den fulde film – i det korrekte format – på udgivelsen. Et lille minuspoint skal de dog have for at afsløre filmens slutning på bagsiden af coveret(!)