Gå videre til hovedindholdet

Anmeldelse: Brawl in Cell Block 99 (2017)


Vince Vaughn i sit livs rolle, som eksbokseren Bradley


Den amerikanske instruktør og manuskriptforfatter S. Craig Zahler skabte stor opsigt med sin instruktørdebut Bone Tomahawk tilbage i 2015. Filmen kombinerede på intelligent vis den klassiske amerikanske western med den noget mere slibrige italienske tradition for kannibalfilm. Tænkt The Searchers (1956) møder Cannibal Holocaust (1980)! Hvis du endnu ikke har set den, kan den på det kraftigste anbefales. Brawl in Cell Block 99 er altså Zahlers anden spillefilm som instruktør og ligesom sin forgænger er der ikke sparet på volden, og det kan vi jo godt lide her i Filmkælderen!

Filmens flotte 70'er inspirerede plakat 
”Just when I thought I was out. They pull me back in!”
Som Al Pacino så fint pointerede det i Godfather Part III, så er det svært at leve et civiliseret liv, når man først har været i kontakt med det kriminelle miljø. Det er også tilfældet for Vince Vaughns småkriminelle eksbokser Bradley i Brawl in Cell Block 99. Samme dag som han mister sit mekanikerjob, finder han ud af, at hans kone Lauren (spillet af Jennifer Carpenter) har været ham utro gennem en længere periode. Mildt sagt, har han lidt af en lortedag. Bradley ender derfor tilbage i den kriminelle løbebane. Han begynder at arbejde for den skumle gangster Gil. Umiddelbart ser det dog ud til, at Bradleys nye tjans som narkokurerer, er lige hvad ham og fruen havde brug for. Bradley og Lauren flytter i en lækker villa og selve forholdet mellem dem går også bedre end nogensinde. De venter ovenikøbet et barn sammen. Fremtiden ser altså lys ud, men opsvinget i forretningerne gør Bradleys boss sulten efter mere. Efter et mislykket job med den nye farlige klient Eleazar, ender Bradley i politiets hænder og i sidste ende bag tremmer. I fængslet opsøges han af den skumle ”Placid Man”, spillet fremragende af Udo Kier, som har nogle foruroligende nyheder med til Bradley. Nyheder som tvinger Bradley til at træffe nogle svære valg, som enten får konsekvenser for ham selv eller for Lauren og deres ufødte barn...

Vi kender primært Vince Vaughn fra roller i fjollede amerikanske komedier. Men jeg skal love for, at han kan mere end at være sjov. Det er ikke første gang, vi ser ham i en seriøs rolle, men jeg kan ikke komme i tanke om en så intens og dramatisk rolle som her i Brawl in Cell Block 99. Hvis det her er begyndelsen på en ny retning for Vaughn, så hilser jeg den mere end velkommen! I rollen som Bradley viser Vaughn, at han – udover at kunne slå på tæven – også kan være følsom og hjerteskærende. Når det så er sagt, så vil filmen nok primært gå over i historien, som den hvor Vince Vaughn smadrer en hel bil, med de bare næver(!) Filmens øvrige skuespillere gør det også glimrende. Ud over Vaughn, gør især kultikonet og Miami Vice-skuespiller Don Johnson sig særligt bemærket som den onde og sadistiske fængselschef Warden Tuggs. Johnson har i de seneste år fået en lille, men fortjent, renæssance, især takket være Robert Rodriguez og Quentin Tarantino, som begge brugte ham i henholdsvis Machete (2010) og Django Unchained (2012).

Udo Kiers "Placid Man" har nogle makabre nyheder til Bradley 
Som nævnt tidligere, så spiller vold en kæmpe rolle i filmen, og ligesom det var tilfældet i Bone Tomahawk, så bygges der langsomt, men sikkert, op til et blodbad af et klimaks. Filmen er altså ikke for sarte sjæle. Det er i den forbindelse skønt at se, at der er gjort brug af praktiske effekter. Dette giver filmen det, jeg med mangel på et bedre ord, vil kalde for et ”Grindhouse feel”. Der er gjort brug af dukker, prosthetics og rigeligt med teaterblod. Dette giver de voldsomme scener en stoflighed, som man sjældent ser i moderne voldsfilm. Det er ikke kun de praktiske effekter, der sender tankerne tilbage til de glade 70’ere. Det gør de vanvittige idéer også. Især Udo Kiers karakter og den koreanske abortlæges planer er aldeles groteske. Man sidder vitterligt og tænker; hvem pokker finder dog på disse ting?! Det er fremragende!

S. Craig Zahler er af mange blevet sammenlignet med Quentin Tarantino. Det forstår man godt. De har begge en kæmpe kærlighed til, hvad kultureliten ville kalde, ”Den dårlige smag”, og de er ikke blege for at vise det. I modsætning til Tarantino, så er Zahles film næsten uden humor, og den humor der er er er voldsomt underspillet. Han tager filmen og dens historie for seriøst til at stoppe den med jokes. Det er også sjældent, man bliver virkelig følelsesmæssigt involveret i en Tarantino-film, som man Det gør det her. Det er med til at hæve Brawl in Cell Block 99 langt over gennemsnittet for actionfilm og placerer den blandt årets absolut bedste film.

Det ville i den grad pynte med lidt mere ekstra materiale
Filmen kom desværre aldrig i de danske biografer, hvilket var virkelig træls. Den er dog udkommet herhjemme direkte på en Nordisk blu-ray/DVD og selvfølgelig også digitalt. Jeg har selv set filmen på den britiske blu-ray udgivet af Universal, som også indeholder danske undertekster. Udgivelsen rummer også en kort making-of dokumentar, men den hæver sig desværre aldrig rigtig over det traditionelle skulderklapning-og-markedsførings-niveau, hvilket er lidt en skam.

Zahlers næste film, Dragged Across Concrete, står til at udkomme sidst på året eller næste år. Denne gang vender Vince Vaughn tilbage i selskab med ingen ringere end Mel Gibson. Ud fra filmens titel tyder det endnu engang på at blive et voldsomt blodigt bekendtskab. Jeg glæder mig hvert fald meget og krydser fingre for, at en dansk biografdistributør i mellemtiden har fået øjnene op for hvor fantastisk interessant en historiefortæller S. Craig Zahler er.
Hvis du har lyst, så er du velkommen til af følge Filmkælderen på facebook. Derudover kan du følge mig (Christian Povlsen) på Twitter. Begge steder vil jeg holde jer opdateret med nye indlæg.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Anmeldelse: Death Wish - En Mand Ser Rødt (2018)

I 1974 slap Michael Winner en hævntørstig Charles Bronson løs i New York. Det gjorde han med filmen Death Wish, baseret på en roman af Brian Garfield. Filmen var – trods blandede anmeldelser – en international succes og fastslog Bronson som et amerikansk nationalklenodie. Filmen banede vejen for ikke mindre end fire efterfølgere. Nu er tiden kommet til den uundgåelige genindspilning. Selvtægtsfilm var utrolig populære, da Winners original udkom, og de har med sporadiske mellemrum poppet frem på biograflærredet lige siden. Setuppet i denne opdaterede udgave af Death Wish er nogenlunde det samme som i originalen. Paul Kersey (denne gang spillet af Bruce Willis) lever idyllisk liv med sin kone (Elisabeth Shue) og teenagedatter (Camila Morrone) i Chicago. Det varer dog ikke længe før idyllen brydes. I forbindelse med et indbrud bliver konen brutalt myrdet, og datteren ender i koma (Hun spares dog for at blive voldtaget, som det ellers var tilfældet i originalen). Denne episode fungerer s

Anmeldelse: Violent City (1970)

"The hole city is full of blood and violence. But you only see it when you’re with me.” Denne replik bliver ytret af Bronsons karakter i italienske Sergio Sollimas eurocrime-thriller Violent City, men den kunne egentlig være taget ud af hvilken som helst Charles Bronson-film. For hvor Bronson befinder sig, er der altid vold og ondskab. Det er som en forbandelse for ham.  Som Jacob Lillemose og Karsten Wind Meyhoff så smukt skriver i deres enestående hyldestbog til Charles Bronson, En Engel af Sten fra 2015: ”Verden er befolket med ondsindede personer. Det ved Bronson. De er den del af hans liv. Han har mødt dem og set – og følt – den smerte, de påfører andre.” Filmens italienske plakat I Violent City spiller Bronson ex-lejemorderen Jeff Heston, som på en ferie pludselig bliver opsøgt af gamle kollegaer, som desværre ikke kommet for at hyggesnakke. Mødet ender ud i en af de bedste biljagter i italiensk film. Med sig på ferie har Heston sin nye kæreste Vanessa (spillet af Bronsons

Reportage: Skrækfest 2018

I denne uge blev den allerførste Skrækfest afholdt her i Odense, og nakkehårene er efterhånden begyndt at lægge sig efter seks dage i skrækkens tegn. Selv deltog jeg i et par af arrangementerne. Om onsdagen var der Dario Argento-aften i Borgernes Hus, da den karismatiske italienske journalist Davide Eskelund Rota holdt oplæg om Italienske horrorfilm og psykedeliske horrorsoundtracks. Aftenens film var giallo-klassikeren Deep Red (1975), som blev vist i den komplette udgave på lidt over to timer. Personligt er jeg faktisk mere til den klippede amerikanske export-udgave, som jeg mener fungerer langt bedre. Filmen handler om klaverunderviseren Marcus Dely og journalisten Gianna Brezzi, som efterforsker en række mystisk mord – alle med en uhyggelig vuggevise tilfælles. Filmen er fyldt til randen med blodige mord og vilde close-ups og med musikgruppen Goblin på lydsiden, var der ikke et øje tørt. Davide Eskelund Rota tegner og fortæller. Fredag stod i djævleuddrivelsens tegn, da Nordisk F