Gå videre til hovedindholdet

Fem fuldtræffere fra maestro Ennio Morricone

Den italienske filmkomponist Ennio Morricone (født 1928) har lavet musik til over 500(!) film og tv-serier. Han er nok bedst kendt for sine soundtracks til Sergio Leones storslåede spaghettiwesterns såsom The Good, The Bad and the Ugly (1966) og Once Upon a Time in the West (1968). Mange har garanteret også stiftet bekendtskab med ham i forbindelse med hans arbejde på en række store amerikanske film. Her skal især fremhæves samarbejdet med Brian De Palmas, som blandt andet indbefatter mesterværkerne The Untouchables (1987) og Casualties of War (1989), og Quentin Tarantinos The Hateful Eight fra 2015, som indbragte italieneren sin første rigtige Oscar-statuette. Det var også på tide!
Men!

Med dette indlæg vil jeg forsøge at kradse lidt i overfladen og måske endda være så heldig at introducerer jer læsere for nogle soundtracks, som i måske ikke har hørt om før. Tre af numrene stemmer fra westerns. Selvom Morricone primært er kendt for sine soundtracks indenfor denne genre, så udgør de kun en meget lille brøkdel af hans samlede ovure. De to andre film på listen er derfor henholdsvis fra en italiensk kriminalfilm (giallo) og en naturen-går-amok-film. Bare for at vise, hvor alsidig han er.

1. The Return of Ringo (1965)
Mange spaghettiwesterns havde – udover et decideret score – ofte en iørefaldende titelsang sunget af en mere eller mindre kendt countrysanger. Dette var også tilfældet med de to Ringo-film instrueret af Duccio Tessari. Titelsangene til begge film blev sunget af flødebollen Maurizio Graf. Hans fløjlsbløde stemme sammen med en mere følsom og poppet side af Morricone passer rigtig godt sammen. Personligt holder jeg mest af soundtracket til den anden film i serien, The Return of Ringo. Derfor er det titelmelodien til dén, jeg her fremhæver:



2. The Big Gundown (1969)
Næste score er fra Sergio Sollimas fremragende spaghettiwestern The Big Gundown eller Manden med de Sorte Støvler, som den hed, da den i sin tid udkom i Danmark. Stilen er meget lig’ den til Leones westerns. Filmen er fyldt med mange ikoniske musikstykker, men jeg har valgt at dele nummeret La Resa Dei Conti (secoonda Caccia) med jer. Det er et nummer, der starter ud med en rå elguitar for derefter at slå over i et vildt trompet-stykke med tilhørende kor, som man ikke kan andet end at blive revet med af. Man får simpelthen lyst til at ride mod solnedgangen, når man hører dette stykke:



3. The Bird with the Crystal Plumage (1970)
Morricones arbejde inden for giallo-genren er næsten ligeså kendt som hans arbejde med westerns. Én af de mest kendte film i denne genre er Dario Argentos debut, The Bird with the Crystal Plumage. Musikken er decideret ubehagelig, og det anbefales derfor ikke at lytte til dette soundtrack på sin iPod, mens man går alene en mørk aften. Vokalen i temasangen er både barnlig og uskyldig, mens den samtidig er pisse klam og uhyggelig. Lyt selv efter, hvis du tør:



4. My Name is Noboby (1973)
Jeg sagde godt nok, jeg ville undgå musik fra Sergio Leones spaghettiwesterns, men My Name is Nobody er – som sådan – ikke en ”rigtigt” Leone-film. Selvom han både producerede, kom på historien og instruerede enkelte scener, så var det den talentfulde Tonino Valerii, som primært stod bag kameraet. My Name is Nobody er en westernkomedie fyldt med fart og tempo, og Morricones musik er ligeså. Udover filmens muntre titelmelodi, så er den også fyldt med klassiske Morricone-kompositioner, som minder meget om musikken til Once Upon a Time in The West. Derudover har Morricone også – meget fornemt – fortolket Wagners The Ride of the Valkyries:



5. Orca – The Killer Whale (1977)
Efter Steven Spielberg Jaws (1975) skete der et boom i film om vilde dyr, som pludselig fandt ud af, at mennesker havde været onde ved dem eller måske bare smagte godt. Mange af filmene var tarvelige efterligninger, men én af de mere vellykkede ”Jaws-ripoffs” var den amerikanske Orca – The Killer Whale, instrueret af Michael Anderson. Filmens score er meget anderledes fra Morricones mere avantgarde giallo- og westernstykker, og minder mere om et traditionelt stykke med højtbelagt Hollywood. Musikken er på én gang både majestætisk og melankolsk, og det passer perfekt til historien om en stor spækhugger på hævntogt mod den fisker, som dræbte dens mage og ufødte unge:


Det skal endelig ikke udelukkes, at jeg på et senere tidspunkt hiver fem andre soundtracks – enten fra Morricone eller en anden af mine yndlings komponister – frem i lyset. Men indtil da håber jeg, at jeg har inspireret jer lidt til at dykke – bare lidt – dybere ned i Ennio Morricones enorme bagkatalog.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Anmeldelse: Death Wish - En Mand Ser Rødt (2018)

I 1974 slap Michael Winner en hævntørstig Charles Bronson løs i New York. Det gjorde han med filmen Death Wish, baseret på en roman af Brian Garfield. Filmen var – trods blandede anmeldelser – en international succes og fastslog Bronson som et amerikansk nationalklenodie. Filmen banede vejen for ikke mindre end fire efterfølgere. Nu er tiden kommet til den uundgåelige genindspilning. Selvtægtsfilm var utrolig populære, da Winners original udkom, og de har med sporadiske mellemrum poppet frem på biograflærredet lige siden. Setuppet i denne opdaterede udgave af Death Wish er nogenlunde det samme som i originalen. Paul Kersey (denne gang spillet af Bruce Willis) lever idyllisk liv med sin kone (Elisabeth Shue) og teenagedatter (Camila Morrone) i Chicago. Det varer dog ikke længe før idyllen brydes. I forbindelse med et indbrud bliver konen brutalt myrdet, og datteren ender i koma (Hun spares dog for at blive voldtaget, som det ellers var tilfældet i originalen). Denne episode fungerer s

Anmeldelse: Violent City (1970)

"The hole city is full of blood and violence. But you only see it when you’re with me.” Denne replik bliver ytret af Bronsons karakter i italienske Sergio Sollimas eurocrime-thriller Violent City, men den kunne egentlig være taget ud af hvilken som helst Charles Bronson-film. For hvor Bronson befinder sig, er der altid vold og ondskab. Det er som en forbandelse for ham.  Som Jacob Lillemose og Karsten Wind Meyhoff så smukt skriver i deres enestående hyldestbog til Charles Bronson, En Engel af Sten fra 2015: ”Verden er befolket med ondsindede personer. Det ved Bronson. De er den del af hans liv. Han har mødt dem og set – og følt – den smerte, de påfører andre.” Filmens italienske plakat I Violent City spiller Bronson ex-lejemorderen Jeff Heston, som på en ferie pludselig bliver opsøgt af gamle kollegaer, som desværre ikke kommet for at hyggesnakke. Mødet ender ud i en af de bedste biljagter i italiensk film. Med sig på ferie har Heston sin nye kæreste Vanessa (spillet af Bronsons

Reportage: Skrækfest 2018

I denne uge blev den allerførste Skrækfest afholdt her i Odense, og nakkehårene er efterhånden begyndt at lægge sig efter seks dage i skrækkens tegn. Selv deltog jeg i et par af arrangementerne. Om onsdagen var der Dario Argento-aften i Borgernes Hus, da den karismatiske italienske journalist Davide Eskelund Rota holdt oplæg om Italienske horrorfilm og psykedeliske horrorsoundtracks. Aftenens film var giallo-klassikeren Deep Red (1975), som blev vist i den komplette udgave på lidt over to timer. Personligt er jeg faktisk mere til den klippede amerikanske export-udgave, som jeg mener fungerer langt bedre. Filmen handler om klaverunderviseren Marcus Dely og journalisten Gianna Brezzi, som efterforsker en række mystisk mord – alle med en uhyggelig vuggevise tilfælles. Filmen er fyldt til randen med blodige mord og vilde close-ups og med musikgruppen Goblin på lydsiden, var der ikke et øje tørt. Davide Eskelund Rota tegner og fortæller. Fredag stod i djævleuddrivelsens tegn, da Nordisk F