På trods af blogbeskrivelsen, så er dette første indlæg knap så makabert. Vi starter, så at sige, lidt blødt ud. Vi skal nemlig tilbage til der hvor det hele startede. Det er derfor oplagt med et indlæg om én af de filmserier som har formet mig mest som filmseer. Jeg taler her om Jurassic Park-serien, som startede med Steven Spielberg tredobbelte oscarvinder i 1993. Jeg tænker, at jeg vil gennemgå de, i skrivende stund, fem film og mit personlige forhold til dem hver især. Jeg vil ikke lægge skjul på, at der er film i serien jeg holder mere af end andre. Men i stedet for at læse dette som en decideret anmeldelse, så se mere på det som et essay. Som da vores allesammen yndlings havemand Søren Ryge Petersen skrev sin kærlighedserklæring til hindbærsnitten. Dette er min kærlighedserklæring til Jurassic Park filmene, på godt og ondt, men mest på godt. Here goes:
Jurassic
Park – Både forfra og bagfra
Alle kender historien om Jurassic
Park. Den blev første gang fortalt i, den nu afdøde, Michael Crichtons
spændingsroman fra 1990. Men det er især Steven Spielbergs filmatisering fra 1993, som
ringer en klokke hos folk. Filmen har iøvrigt 25 års jubilæum i år. Selvom alle kender plottet, vil jeg lige gennemgå
det én gang til for Prins Knud:
John Hammond har i al hemmelighed
lejet den fiktive ø Isla Nublar, som i filmens univers ligger et stykke ud for
Costa Ricas kyst. Her har han bygget en forlystelsespark/zoologisk have. Men det er ikke en park i traditionel forstand. Hammond og sit hold af forskere i InGen har
nemlig fundet ud af, at man kan finde dinosaurus blod, og altså også DNA, i myg indkapslet
i forstenet harpiks. På den måde kan de genskabe og klone de forhistoriske
skabninger. Desværre er Hammond nødsaget til at invitere en gruppe eksperter
til øen for at vurdere sikkerheden. Eksperterne indbefatter palæontologen Alan Grant,
botanikeren Ellie Sattler og kaosteoretikeren Ian Malcolm. Sammen får de
selskab af investorernes blodsugende advokat, Donald Gennero. Dette besøg sker på baggrund
af en uheldig parkmedarbejder, som blev til Velociraptor-føde, da man forsøgte
at flytte den nye store raptor ind i sit nye bur. Desværre går
sikkerhedsinspektionen ikke som planlagt. Programmøren Dennis Nedry går bag
Hammonds ryg ved at stjæle dinosaurus embryoer til InGens rivaliserende firma
BioSyn (Det hedder de hvert fald i bogen) med Lewis Dodgson i spidsen. Og for at gøre dette, er han nødt til, at slå
alt strømmen fra. Inklusiv den til de stødhegn som holder dinosaurerne inde i
deres anlæg.
Det lyder umiddelbart ligetil, men
Spielberg er en sand mester til at pakke menneskelige historier ind i store high-concept
fortællinger og Jurassic Park er ingen undtagelse. Udover at være en moralsk
fortælling om faren ved at lege Gud og forsøge at kontrollerer naturen, så er
det i bund og grund en historie om et par (Alan og Ellie), hvor manden ikke er
klar til at få børn, men som efter oplevelserne i parken skifter mening.
Jeg har nok ikke være mere end fire/fem
år, da mine forældre kom hjem med den første Jurassic Park på VHS. Eftersigende
skulle min mor have købt kassetten i Fakta(!) af alle steder. Det giver et
glimrende billede af hvor massiv en film der her er tale om. Jurassic Park var over det hele. Det var 90’er børnenes
Star Wars! Der var legetøj, tegneserier, videospil sengetøj, madkasser,
penalhuse, ”You name it, we got it!”.
Der var endda også tale om en tegnefilmsserie, som desværre blev droppet.
Første gang mine forældre smed den
i videomaskinen, kiggede jeg spændt med fra siden. Det gik også glimrende den
første time af filmen. Lige indtil Tyrannosaurussen brød ud og begynde at skabe
panik. Der løb jeg i stedet ind på mit værelse og legede med mine små plastik
dinosaurusser. De spiste nemlig ikke børn. I lang tid gik jeg altså og have hun
set første halvdel af filmen. Men så en dag, måske et år senere, samlede jeg
mig mod til at prøve at se den igen...
Mange kan pin pointe det tidspunkt
i deres liv de enten blev forelskede første gang, eller måske det øjeblik de
blev forhekset af den interesse, som kom til at følge den igennem hele livet.
Jeg kan hvert fald tydeligt huske det punkt hvor min kærlighed til film startede.
Den startede lige her.
De efterfølgende mange år var
Jurassic Park obligatorisk baggrundsstøj når jeg enten sad og tegnede
(selvfølgelig dinosaurusser) eller legede. Når filmen var slut, skulle båndet
selvfølgelig spoles tilbage. Jeg havde dog ikke lært hvordan man automatisk
satte båndet til at spole hurtigt tilbage, så det blev med pegefingeren trykket
ind på Rewind-knappen og så sad jeg ellers bare og så hele filmen igen baglæns i
hurtigt tempo. Jeg har sidenhen lært at spole et bånd hurtigt tilbage. Bare
rolig! Jeg har nok, den dag i dag, set filmen flere hundrede gange, og ser den
stadig jævnligt, dog ikke flere gange om dagen og slet ikke baglæns.
Om selve filmens betydning for
filmhistorien, har jeg ikke rigtig noget at sige, som ikke er blevet sagt
titusinder af gange før, men den er og bliver altså en milepæl.
Det kan ikke diskuteres. Nok mest på grund af de banebrydende
computereffekter. Men for mig er Jurassic Park ikke kun en milepæl i filmhistorien.
Den er også en milepæl i historien om Christian.
The
Lost World: Jurassic Park – Spielbergs oversete perle
Fire år skulle der gå før Steven
Spielberg fulgte op på, hvad der i mellemtiden, var blevet den mest
indbringende film nogensinde. Det blev gjort med efterfølgeren The Lost World:
Jurassic Park fra 1997. Igen var filmen baseret på en roman af Michael Crichton.
Handlingen udspiller sig denne gang
på en nærliggende ø til Isla Nublar, ved navn Isla Sorna. Efter en britisk
families lille pige bliver angrebet af en flok compsognathuser bliver InGen
sagsøgt af familien. Firmaet er i økonomiske vanskeligheder i forvejen og
bestyrelsen vælger derfor at afsætte John Hammond som formand til fordel for hans mere
skrupelløse nevø Peter Ludlow.
Hammond har siden sidste film indset, at idéen om en park ikke fungerer og arbejder nu i stedet for at bevare Isla Sorna (Som fungerede som rugeplads for parkens dinosaurusser) som et naturreservat, hvor dyrene kan leve i fred og ro. Planen er at sende et hold forskere til øen for at dokumenterer dyrene og på den måde påvirke offentligheds mening. Hammond får på snedig vis tvunget kaosteoretikeren Ian Malcolm til øen. Men da Malcolm og forskerne ankommer opdager de, at Peter Ludlow og InGen også er på øen, med et noget andet formål.
Hammond har siden sidste film indset, at idéen om en park ikke fungerer og arbejder nu i stedet for at bevare Isla Sorna (Som fungerede som rugeplads for parkens dinosaurusser) som et naturreservat, hvor dyrene kan leve i fred og ro. Planen er at sende et hold forskere til øen for at dokumenterer dyrene og på den måde påvirke offentligheds mening. Hammond får på snedig vis tvunget kaosteoretikeren Ian Malcolm til øen. Men da Malcolm og forskerne ankommer opdager de, at Peter Ludlow og InGen også er på øen, med et noget andet formål.
Vi kan ligeså godt få det slået
fast. Jeg er The Lost World-advokat. Jeg er af den mening af Spielbergs anden
film i serien er på niveau med den første. Filmen er Spielbergs eneste
"rigtige" 2'er og med The Lost World har han lavet
popcorn-underholdning, når det er aller bedst! Intet mere og intet mindre.
Filmen har et perfekt skift i tone, som denne gang er meget mørkere i forhold til den første film. Nogle af Spielbergs bedste action sekvenser og
set-pieces gemmer sig også i The Lost World. I flæng kan jeg nævne; InGen
jægernes dinosaurus roundup, ”trailerne-ud-over-kløften"-scenen, raptorne i det lange græs
og Tyrannosaurus hanens søgen efter sit afkom igennem San Diego.
Alt sammen er perfekt orkestreret
og instrueret af en mere legesyg Spielberg, end den der instruerede den første
film. Jeg kunne let se filmen få titlen som "en glemt perle", når vi
i fremtiden ser tilbage på Spielbergs lange karriere. Det har den virkelig
fortjent. Jeg bliver også nød til at nævne John Williams musik, som allerede i
den første film var verdensklasse, dog tager jeg mig selv i at lytte meget mere
til hans score til denne anden film i serien. Musikken er her præget af mere
etniske undertoner og bongotrommer, som virkelig klæder filmens mørke junglebilleder.
Derudover har filmen én af det
fedeste karakterer i hele serien, altså ud over Jeff Goldblums Ian Malcolm. Det er selvfølgelig den gentleman-agtige storvildtjæger Roland Tembo, spillet eminent af Pete Postlethwaite, som jeg her taler om. I
det hele taget er karakterne i The Lost World ofte mere interessante og
komplekse end i den første film. Ydermere er der mange ting som karakterer gør
i en god mening, som ender med at skabe endnu mere kaos end hvad de prøvede at
forhindre. For eksempel er det Greenpeace aktivisten Nick van Owen som er skyld
i, at Tyrannosaurussen bliver indfanget og sluppet løs i San Diego. Alt sammen
bare fordi han fjernede patronerne fra Rolands riffel(!) Det er guf for fans af kaosteori!
Apropos Roland og van Owen, så er
karakterenes navne og rivaliseringen imellem dem, direkte inspireret af Warren
Zevons sang; ”Roland the Headless Thompson Gunner”. Hvis du ikke kender den, så
er den virkelig et lyt værd. Især hvis man er The Lost World-fan.
The Lost World var den første film
jeg så i biografen, som ikke var en tegnefilm. Jeg var syv år gammel og ligesom
den første blev VHS-båndet senere presset til det yderste af hvad en
købskassette burde kunne holde til. Vi kunne i skolegården ikke vente til næste
kapitel i den, i vores øjne, perfekte filmserie. Der skulle igen gå fire år før
næste kapital landede i biffen. Det gjorde det i 2001 og vi stod selvfølgelig
klar...
Jurassic
Park III – Filmen uden klimaks
Steven Spielberg vendte desværre
ikke tilbage i instruktørstolen til Jurassic Park III fra 2001. Jobbet gik i stedet til
Joe Johnston, som udover at have lavet speciel effekter til Star Wars og
Indiana Jones også havde instrueret en række familievenlige eventyrfilm. Bedst kendt er nok
den originale Jumanji med Robin Williams. Filmen var også den første film i
serien, som ikke var baseret på en bog af Michael Crichton. Crichton var dog i
starten tilknyttet projektet, men hoppede fra da han simpelthen ikke kunne
komme på en god nok historie. Plottet i Jurassic Park III er derfor meget anderledes
end de to forrige film.
Palæotologen Alan Grant narres af
maling -og flise forhandler Paul Kirby og hans ekskone til Isla Sorna for at
hjælpe med at finde deres fælles søn, som efter en faldskærmsulykke er strandet
på øen.
Bum! Så kort kan plottet til den
tredje film i serien forklares. Eftersigende droppede man det oprindelige
manuskript et godt stykke inde i for-produktionen på filmen. Det tror jeg var en
dum beslutning. Plottet skulle oprindeligt have omhandlet Alan Grant undersøge
nogle mystiske angreb på mennesker i Costa Rica, som eftersigende skulle være
forsaget af dinosaurusser, som havde fundet vej til fastlandet. Det lyder i min
bog som en meget mere interessant film!
På min families første Windows 98 computer kan jeg huske, at jeg sad og så pixelerede og hakkende trailers i RealPlayer. Ud
fra trailerne var jeg solgt. Det så virkeligt spændende ud og jeg glædede mig
som et lille barn, nok fordi jeg netop var et lille barn. Men…
Christian på nu 11 år blev for
første gang skuffet over en biograftur. Filmen var overhovedet ikke hvad han
havde håbet på. Hele filmens tone var på en eller anden mærkelig måde off. Allesammens
yndlings dinosaurus, Tyrannosaurussen bliver slået ihjel 20 minutter inde i filmen, historien
og karakterende var kedelige og man finder ud af, at Grant og Ellie slet ikke
fik de børn sammen, som man ellers havde regnet med, efter den første film.
(Life did NOT find a way for those two!)
Filmen var også pinligt kort. Hvis
man skipper rulleteksterne, så er filmen kun omkring én time og tyve minutter,
mens de tidligere film begge når at runde to timer. Dette gør at hvad man tror
er filmens kerne, viser sig at være filmes slutning. Skide irriterende. Jeg
tror det var det det gik mig mest på som barn. Filmen har virkelig travlt med
at bliver færdig. Ligesom Grant ikke har lyst til at være på øen, så har
Jurassic Park III heller ikke rigtig lyst til at være der.
Det virker måske som om jeg hader
filmen som pesten. Det gjorde jeg også engang. Men med tiden har jeg lært at
holde af den, på sin egen kiksede B-films måde. For det er hvad det er. En
simpel B-film med Hollywood-budget komplet med åndsvage karakterer, som ikke
laver andet end at løbe og skrige, et latterligt plot og en stor ond dinosaurus,
som på en eller anden måde har et personligt vendetta mod den lille gruppe af
mennesker (Jaws: The Revenge, anyone?). Men scenen med Pteranodonerne i ”fugleburet” er ret badass. Det
indrømmer jeg.
”Next time it'll be flawless!” For der måtte da komme én mere?!
”Next time it'll be flawless!” For der måtte da komme én mere?!
Jurassic
World – Nostalgien vandt over mig
14 år… Det var var hvad der skulle
gå, før Universal turde satse på en ny film i serien. Jurassic Park III havde
kun været en moderat succes ved billetlugerne og anmelderne var heller ikke sønderligt
imponerede. De 14 år var fyldt med falske forhåbninger, vilde rygter og jeg
tror jeg taler på de flestes fans vegne, når jeg siger, at mange have opgivet håbet
om at få en fortsættelse på historien. Men det skete altså! Colin Trevorrows
Jurassic World åbnede langt om længe i sommeren 2015.
John Hammond er død, men inden sin
død overdragede han sit firma, InGen til Simon Masrani, som, ligesom Hammond, forsøgte
sig med at åbne en dinosaurus park på Isla Nublar. Det blev i modsætning til
sidste gang en stor succes og parken er åben for offentligheden og gæsterne
strømmer til. Men åbenbart ikke nok. For folk er eftersigende ikke særlig
imponerede over dinosaurusser mere. (Måske ligesom filmenes publikum?)
Netop derfor bliver det besluttet, at Dr. Henry Wu (som er den eneste karakter som vender tilbage fra den første film) og hans forskere skal skabe en helt ny "hjemmelavet" dinosaurus. Indominus Rex bliver navnet på dette nye superrovdyr. Denne genetiske ædemaskine slipper selvfølgelig løs og det er nu op til eks-militærmanden Owen Grady og hans flok af trænede Velociraptorer at stoppe den, inden den skaber for mange ulykker blandt parkens flere tusinde gæster. Derudover bliver han også nødt til at hjælpe sin gamle flamme, park manageren Claire Dearingsm hvis to nevøer er på weekendudflugt på øen.
Netop derfor bliver det besluttet, at Dr. Henry Wu (som er den eneste karakter som vender tilbage fra den første film) og hans forskere skal skabe en helt ny "hjemmelavet" dinosaurus. Indominus Rex bliver navnet på dette nye superrovdyr. Denne genetiske ædemaskine slipper selvfølgelig løs og det er nu op til eks-militærmanden Owen Grady og hans flok af trænede Velociraptorer at stoppe den, inden den skaber for mange ulykker blandt parkens flere tusinde gæster. Derudover bliver han også nødt til at hjælpe sin gamle flamme, park manageren Claire Dearingsm hvis to nevøer er på weekendudflugt på øen.
Under overfladen præsenterer filmen
seeren for nogle interessante tematikker og observationer omkring den moderne blockbusterfilm.
Alt skal være større, bedre og vildere. Dette gælder både Indominus Rex og sommer
blockbusters. Dog er der i sidste ende ikke noget der kan slå nostalgien. Det
gode gamle. Det man kender. Derfor er det selvfølgelig Tyrannosaurussen fra den
første film, som tilslut får nedlagt den nye hybriddinosaurus (Dog med lidt
hjælp fra velociraptoren Blue og den kæmpe Mosasaur). Det er på dette
underlæggende niveau, at Jurassic World er særlig interessant. For træder man
lidt tilbage er plottet næsten ligeså kedeligt og forudsigeligt som i Jurassic
Park III.
Når det så er sagt, så var det en
fryd at sidde i biografen efter 14 lange år og endelig se en Jurassic Park-film. Jeg
indrømmer gerne, at jeg umiddelbart efter filmen var helt oppe at ringe over
den. Men nu hvor jeg har fået filmen lidt på afstand er der ting ved den som
irriterer mig. For det første er der, som tidligere nævnt, det lidt kedelige
plot. Selvfølgelig var det sjovt at se parken åben og fyldt med mennesker, men
det er altså ikke helt nok. Hvorfor ville Hammond overhovedet overdrage InGen
til Masrani, når han vidste, at planen var at åbne en ny park? Sidst vi så
Hammond i The Lost World var han fast besluttet på, at dyrene skulle efterlades i fred
på naboøen Isla Sorna? Derudover virker de første 20 minutter af filmen ret
tonedøve og især brugen af det klassiske Jurassic Park-tema fungerer ikke
rigtig. Dette var ting jeg umiddelbart ikke tænke over, da jeg så filmen første gang for
lidt over tre år siden. Nostalgien vandt så at sige over mig, ligesom
Tyrannosaurussen over den genetiske hybrid. Det er hvad der sker når der går 14
år, man bliver overbærende og let at imponere.
Jurassic
World: Fallen Kingdom – Jurassic goes Gothic
Tidligere i sommers have
den femte film i serien så biografpremiere. Den spanske instruktør J.A. Bayonas
stod denne gang bag kameraret. Det var et genialt træk! Kigger man på Bayonas
tidligere film, står det næsten skrevet i kortene, at han ville være den perfekte
instruktør til en Jurassic Park-film. Han har tidligere lavet gyserfilm
(Børnehjemmet), katastrofefilm (The Impossible) og det sørgelige eventyr Syv
Minutter Over Midnat.
Efter Indominus Rex katastrofen i
Jurassic World er øen nu efterladt og dinosaurusserne passer sig selv. Men da
en før passiv vulkan på øen begynder at koge over, står øens forhistoriske beboere
til endnu engang af uddø. (Det er iøvrigt ikke en dum gimmick, man har fundet på for at springe øen i luften. Øerne i Jurassic Park-universet har altid været vulkanske og det nævnes ofte i bøgerne, at de er drevet af geotermisk energi. I filmene bliver det endda nævnt af Peter Ludlow i The Lost World: Jurassic Park.)
Claire, som i den første film var park manager, har sidenhen oprettet Dinosaur Protection Group, som fungerer som en slags dinosaur-advokater. Deres mål er at få reddet så mange arter fra øen, som overhovet muligt. Claire bliver pludselig kontaktet af John Hammonds gamle partner Benjamin Lockwood, netop som det bliver besluttet, fra regeringens side, at lade dinosaurusserne dø. Han er af samme opfattelse som Claire og de andre i DPG. Han står derfor bag en ekspedition til øen med det formål af redde de udryddelsestruede dinosaurusser.
Claire, som i den første film var park manager, har sidenhen oprettet Dinosaur Protection Group, som fungerer som en slags dinosaur-advokater. Deres mål er at få reddet så mange arter fra øen, som overhovet muligt. Claire bliver pludselig kontaktet af John Hammonds gamle partner Benjamin Lockwood, netop som det bliver besluttet, fra regeringens side, at lade dinosaurusserne dø. Han er af samme opfattelse som Claire og de andre i DPG. Han står derfor bag en ekspedition til øen med det formål af redde de udryddelsestruede dinosaurusser.
Filmen er stadig aktuel i
biograferne, så jeg vil ikke gå videre ind i plottet. Det eneste jeg vil sige er, at det er den mest komplekse og interessante film i serien siden Steven Spielbergs The Lost World:
Jurassic Park. Det er virkelig rart ovenpå de to foregående film, som begge var
ret flade. Fallen Kingdom tager serien i en nye og spændende retninger, som vi allerede i Michael Crichton bøger fik en forsmag på.
Fallen Kingdom er en god film, det
tør jeg godt indrømme. Anmeldelserne har været meget blandede, hvilket virkelig
overasker mig.
J.A. Bayona er den instruktør
serien har savnet i 20 år. Hans skarpe instruktion og mørke æstetik klæder virkelig serien
og især i filmens sidste halvdel får han virkelig lov at give den fuld gas, i
hvad der nærmest bliver en gotisk Frankenstein/Dracula-film. Værd at nævne er
også filmens åbningsscene, som står som én af de mest
stemningsfulde og intense åbningsscener i filmhistorien. Punktum.
Filmens komponist Michael Giacchinos
score er også meget mere bombastisk og spændende at lytte til end musikken til
den første Jurassic World-film, som han også komponerede. Ligesom instruktionen er
musikken som taget ud af en klassisk Universal monsterfilm. Giacchino startede sjovt nok med at
komponere musik for DreamWorks Interactive og deriblandt også musikken til en
række Jurassic Park-spil. Værd at lytte til er især musikken til
PlayStation/Saturn spillet baseret på The Lost World: Jurassic Park.
Jeg har i skrivende stund set
Fallen Kingdom fire gange og jeg når sikkert at komme op på et par gange mere, inden filmen går af programmet. Du burde gøre det samme.
Jurassic World-filmene var,
fra starten af, planlagt som en ny trilogi. Det betyder, at vi kan se frem til
endnu en Jurassic Park-film i den nærmeste fremtid. Jurassic Park 6/Jurassic
World 3 får nemlig premiere i juni 2021. Colin Trevorrow er tilbage i instruktørstolen.
Så du kan allerede nu sætte kryds i kalenderen og begynde at glæde dig til mere
dino-action. Det gør jeg i hvert fald!
Puha! Det blev lidt
længere end jeg lige havde regnet med. Men nu er vi ligesom i gang! Jeg håber, at du
for eftertiden kunne få lyst til at kigge forbi Filmkælderen. Det ville gøre
mig rigtig glad. Hvad det næste bliver har jeg ikke helt besluttet mig for
endnu. Men jeg har en del ting i støbeskeen.
Hvis du har lyst, så er du
velkommen til af følge Filmkælderen på facebook. Derudover kan du følge mig (Christian Povlsen) på Twitter. Begge steder vil jeg holde jer opdateret med
nye indlæg.
Kommentarer
Send en kommentar