Gå videre til hovedindholdet

Anmeldelse: Revenge (2017)

Til dette års Blodig Weekend var der to skoleeksempler på rape/revenge-film på programmet. Den ene var den svenske klassisker Thriller: A Cruel Picture (1973) med Christina Lindberg i hovedrollen som den stumme hævner med klap for øjet. Den anden var den spritnye franske Revenge instrueret af Coralie Fargeat, som nu er aktuel på DVD og streaming.

Jen ankommer til sin kærestes feriehus i ørkenen

Hævn har alle dage været et dramaturgisk værktøj i fiktionen. Det er den ultimative motivation. Rape/revenge-film er en genre mange forbinder med 70’ernes exploitationfilm. Det er også i 70’erne, at man finder nogle af de bedst kendte film i genren. Disse film, som hellere end gerne viser voldtægten grafisk, er ofte udsat for kritik fra diverse grupper i samfundet. Men kigger man dybere end de ubehagelige voldtægtsscener, så gemmer denne genre netop på en stærk bemyndigelse af kvindekønnet. I stedet for at søge hjælp hos autoriteterne (læs mænd...), tager kvinden i stedet sagen i egen hånd og agerer både dommer og bøddel overfor de barbariske og ulækre mænd.

Revenge er på mange måder en rape/revenge film helt efter bogen. Filmen åbner med den pumpede Richards (spillet af Kevin Janssens) ankomst til sit feriehus. Med sig har han sin unge, smukke elskerinde Jen spillet af Matilda Lutz. Senere dukker hans to kammerater Stan (Vincent Colombe) og Dimitri (Guillaume Bouchède) op. Efter en vild velkomstfest vågner Jen op næste morgen alene i sengen. Richard er ikke hjemme, og Jen er nu alene i huset med de to kammerater, som begge har et lidt for godt øje til hende. Setuppet er klassisk, men Revenge byder alligevel på en del overraskelser undervejs, som jeg ikke vil røbe her.


Nogle af tidens bedste horrorfilm er produceret i Frankrig, og Revenge er ingen undtagelse. Coralie Fargeat har instrueret en film, som på en og samme gang er enormt smukt og rigtig ubehagelig. I en genre, som er så bundet op på en bestemt struktur (voldtægt og derefter hævntogt) er der langt mellem de virkelig gode film. Men Revenge forstår at underholde – både på grund af de små overraskelser, men i endnu højere grad på grund af det gedigne håndværk. 

Filmen er dødlækker at se på og der er mange visuelle genisteger. Blandt andet med stockfootage af vilde dyr, som ville gøre selv Lars von Trier misundelig. Musikken er produceret af den franske Rob, som også stod bag soundtracket til den hæderlige genindspilning af William Lustig-klassikeren Maniac (1980/2012). De tunge elektroniske toner står hamrende godt til filmens billedside. 

Derudover er filmens sidste halve time noget af det mest voldelige, jeg længe har set, og den får ikke for lidt med teaterblodet.


Jen på hævntogt!


Matilda Lutzs karakter Jen og hendes transformation fra voldtægtsoffer til hævntørstig fugl Fønix er ekstremt godt skruet sammen, og man er med hele vejen, også selvom filmen indeholder nogle scenarier, man ikke ligefrem kan kalde virkelighedsnære. Filmen leger nemlig enormt meget med det overdrevne, og den er på ingen måde realistisk. Det er heller ikke noget den stræber efter. Det hele er en dybt stiliseret og visuelt imponerende fantasifortælling af mytologisk karakter og fremstår mest af alt som et stærkt feministisk manifest.

Filmen er udsendt på DVD i Danmark af Another World Entertainment. Udgivelsen indeholder intet ekstramateriale ud over en trailer og et stillgalleri. Filmen er ikke udkommet på blu-ray herhjemme, hvilket virkelig er en lang næse til de danskere, som stadig nyder at købe film på fysiske medier. Næsen bliver endnu længere, når man finder ud af, at selvsamme selskab har udgivet filmen på blu-ray i Norge uden danske undertekster. Det er en ommer!

Hvis du har lyst, så er du velkommen til af følge Filmkælderen på facebook. Derudover kan du følge mig (Christian Povlsen) på Twitter. Begge steder vil jeg holde jer opdateret med nye indlæg.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Anmeldelse: Death Wish - En Mand Ser Rødt (2018)

I 1974 slap Michael Winner en hævntørstig Charles Bronson løs i New York. Det gjorde han med filmen Death Wish, baseret på en roman af Brian Garfield. Filmen var – trods blandede anmeldelser – en international succes og fastslog Bronson som et amerikansk nationalklenodie. Filmen banede vejen for ikke mindre end fire efterfølgere. Nu er tiden kommet til den uundgåelige genindspilning. Selvtægtsfilm var utrolig populære, da Winners original udkom, og de har med sporadiske mellemrum poppet frem på biograflærredet lige siden. Setuppet i denne opdaterede udgave af Death Wish er nogenlunde det samme som i originalen. Paul Kersey (denne gang spillet af Bruce Willis) lever idyllisk liv med sin kone (Elisabeth Shue) og teenagedatter (Camila Morrone) i Chicago. Det varer dog ikke længe før idyllen brydes. I forbindelse med et indbrud bliver konen brutalt myrdet, og datteren ender i koma (Hun spares dog for at blive voldtaget, som det ellers var tilfældet i originalen). Denne episode fungerer s

Anmeldelse: Violent City (1970)

"The hole city is full of blood and violence. But you only see it when you’re with me.” Denne replik bliver ytret af Bronsons karakter i italienske Sergio Sollimas eurocrime-thriller Violent City, men den kunne egentlig være taget ud af hvilken som helst Charles Bronson-film. For hvor Bronson befinder sig, er der altid vold og ondskab. Det er som en forbandelse for ham.  Som Jacob Lillemose og Karsten Wind Meyhoff så smukt skriver i deres enestående hyldestbog til Charles Bronson, En Engel af Sten fra 2015: ”Verden er befolket med ondsindede personer. Det ved Bronson. De er den del af hans liv. Han har mødt dem og set – og følt – den smerte, de påfører andre.” Filmens italienske plakat I Violent City spiller Bronson ex-lejemorderen Jeff Heston, som på en ferie pludselig bliver opsøgt af gamle kollegaer, som desværre ikke kommet for at hyggesnakke. Mødet ender ud i en af de bedste biljagter i italiensk film. Med sig på ferie har Heston sin nye kæreste Vanessa (spillet af Bronsons

Reportage: Skrækfest 2018

I denne uge blev den allerførste Skrækfest afholdt her i Odense, og nakkehårene er efterhånden begyndt at lægge sig efter seks dage i skrækkens tegn. Selv deltog jeg i et par af arrangementerne. Om onsdagen var der Dario Argento-aften i Borgernes Hus, da den karismatiske italienske journalist Davide Eskelund Rota holdt oplæg om Italienske horrorfilm og psykedeliske horrorsoundtracks. Aftenens film var giallo-klassikeren Deep Red (1975), som blev vist i den komplette udgave på lidt over to timer. Personligt er jeg faktisk mere til den klippede amerikanske export-udgave, som jeg mener fungerer langt bedre. Filmen handler om klaverunderviseren Marcus Dely og journalisten Gianna Brezzi, som efterforsker en række mystisk mord – alle med en uhyggelig vuggevise tilfælles. Filmen er fyldt til randen med blodige mord og vilde close-ups og med musikgruppen Goblin på lydsiden, var der ikke et øje tørt. Davide Eskelund Rota tegner og fortæller. Fredag stod i djævleuddrivelsens tegn, da Nordisk F